10 grunner til at du IKKE trenger Google AdWords!

1. Du har mer enn nok av kunder

Med en AdWordskonto organisert med strukturerte annonsekampanjer lenket til relevante landingsider på nettstedet ditt, har du et enormt potensiale til å øke kundemassen din, både B2C og B2B. Slitsomt, ikke sant? Med Google AdWords kan du kanalisere personene som søker etter dine tjenester og produkter direkte til nettstedet ditt. Søkeordene knytter du til relevante annonser som vises for de som søker på Google. De klikker på annonsen, og vips så er de inni butikken din. Kort sagt, flere kunder og desto mer mas for deg.

2. Du vil helst unngå at dine tjenester og produkter er synlige på førstesiden til Google

Med Google AdWords kan du uavhengig av bedriftens størrelse bli synlig blant de øverste resultatene på førstesiden i Googlesøket. Har du en nettbutikk, kan du faktisk vise fram dine produkter allerede her gjennom Google Shopping. Isolert sett kan du synliggjøre alle produktene og tjenestene dine. Dette er selvfølgelig ikke forenlig med markedsstrategien, som i korte trekk defineres slik: Hvis kundene virkelig er interessert, så leter de seg frem for å handle.

3. Det bryr deg fint lite at konkurrentene din bruker Google AdWords

Søk opp produktene eller tjenestene du tilbyr i Google. Dukker det opp annonser fra dine konkurrenter? Hvis ja, betyr det at de benytter AdWords og dermed fører en del av kundene til sitt nettsted. Gjennom auksjonsinnsiktsrapporten kan du også se hvordan du presterer i forhold til konkurrentene. Akkurat som du ikke har nok jobb hos deg selv, hvem har lyst til å bruke tid og ressurser på konkurrentene?

4. Du har ikke behov for kontroll på kostnadene dine

I AdWords er det du som setter grensene. Du betaler kun for de som klikker på annonsene dine, du bestemmer selv dagsbudsjettet til kampanjene. Ganger du dagsbudsjettet med 30,4 får du estimert månedsbudsjett. Du kan pause annonsering når du vil og du kan annonsere for så lave summer du måtte ønske. Er det en ting du har nok av, så er det penger. Kontrollere pengebruken? Nei, vet du hva!

5. Det interesserer deg ikke hva brukerne søker på for å besøke nettstedet ditt

Med søkeordsverktøyet til Google AdWords får du gode tips om hva brukerne dine søker, samt estimater over hvor mange klikk du kan forvente for et gitt budsjett. Du kan ta ut detaljerte søkeordsrapporter for å se spesifikt hva folk søker. Hvis du kobler AdWords til Google Analytics vil du også se de hva disse søkeordene fører til på nettsidene dine. Her kan du også finne gode søkeordsfraser som generer salg eller leads. Du ser det samme som meg her ikke sant? Myyye jobb, her blir det langt mindre tid til internmøter, kaffe og wienerbrød.

6. Du ser ingen grunn til å måle avkastningen på markedsføringen din

Google AdWords tilbyr en rekke statistikkverktøy. Blant annet kan du måle effekten av annonseringen din. Her vil du få innsikt i hvorvidt en kampanje gir deg positiv avkastning på ditt annonsebudsjett. Her må du gå så langt at du må regne ut verdien av et salg eller hva en lead til et salg er verdt for deg. Kun kjedelig kalkulering og matematikk her altså.

7. Du har ikke behov for å annonsere på de tidspunktene dine kunder er mest aktive på nettet

Google AdWords gir deg innsikt i tidspunktene kundene er mest tilbøyelige til å klikke på dine annonser, ikke minst handle hos deg. Ved å sette opp differensierte ukes- og dagsbudsjetter kan du øke trykket i de tidsrommene kundene har størst potensiale til å handle, samt redusere når situasjonen er omvendt. Dette er selvfølgelig irrelevant for deg da dine åpningstider er fastsatt til 09.00 – 15.00 tirsdag til torsdag.

8. Du vil helst unngå å fortelle kundene hvor de kan finne deg

Med adressetillegg i annonsene vil de som søker tjenester og produkter relatert til deg, se hvor du og dine avdelinger holder til. Du kan også legge til en ringeknapp slik at de som søker med mobil enkelt kan ringe deg ved et enkelt trykk. Siden du er veldig opptatt og helst ikke vil ha folk flyende på døra, for å ikke snakke om ringe, så er dette absolutt ikke noe for deg.

9. Du har ikke trua på verdens største annonsekanal

Google er for tiden verdens største annonsekanal, faktisk også størst i Norge. Dette gir et godt bilde av hvor mange aktører som benytter tjenesten, ergo, liten vits for deg å bruke penger der, altfor mange om beinet. I tillegg, så har du jo en nettside der folk kan finne info om deg hvis de er interessert.

10. Du vil helst unngå å engasjere en sertifisert annonsekonsulent til å hjelpe deg

Google sertifiserer annonsekonsulenter gjennom sitt partnernettverk. Ved å ta i bruk en annonsekonsulent som har bestått Googles sertifiseringsprogram, forsikrer du deg om at du får god avkastning på markedsmidlene dine. Du får en kvalifisert sparringspartner som jobber for deg og dine mål. For det første, så er jo ikke du interessert i denne typen annonsering, men hvis du i det hele tatt skulle vurdere å teste det ut, så fikser du det selv.

PS! Om du tross disse gode argumentene for å droppe AdWords likevel ønsker å teste det ut, kan du ta en prat med bloggeren, men bare om du virkelig vil 😉